Del Museu Diocesà al Museu de Lleida
Formació i legitimitat del seu patrimoni artístic
Disponibilitat: En existència
32,00 €
Aquest llibre explica la història i vicissituds del Museu Diocesà de Lleida: la seva fundació per part del bisbe Josep Meseguer, en el context de les directrius vaticanes, les conseqüències de l’estroncament a causa de la Guerra Civil Espanyola, els anys de postguerra i l’embranzida de les institucions amb la creació d’un nou ens museístic, el Museu de Lleida, on s’adscriu tota la col·lecció diocesana. Dins d’aquest enquadrament diacrònic, el llibre analitza l’esdeveniment que ha marcat en clau de litigi les relacions entre Catalunya i Aragó: la segregació del bisbat de Lleida i la incorporació de les parròquies segregades al nou bisbat de Barbastre-Montsó. Aquest fet ha comportat un llarg procés de reclamacions en tribunals eclesiàstics i civils, desenvolupat en diferents instàncies, i on s’inclouen també els litigis dels béns procedents de Sixena. La tasca d’investigació duta a terme per l’autora s’ha materialitzat, principalment, en l’elaboració d’un corpus documental, contextualitzat i transcrit, que presenta els diferents títols d’adquisició —compravenda, donació, permuta...—, documents probatoris que pretenen demostrar la legitimitat del museu i del bisbat de Lleida respecte als béns en litigi.
- Carme Berlabé és, sens dubte, la persona amb més coneixements sobre la història del Museu de Lleida..
- L’obra recull documents que expliquen la història de les obres d’art procedents de Sixena.
- El llibre explica els fets del desembre del 2017, quan una comitiva judicial es van endur les obres d’art en litigi.
Carmen Berlabé Jové és doctora en ciències jurídiques i polítiques per la Universitat Abat Oliba, llicenciada en dret per la Universitat de Barcelona, llicenciada en història de l’art per la Universitat de Lleida, màster en Art per la Universitat Autònoma de Barcelona, màster en Museografia interactiva i entorns de participació per la Universitat de Barcelona. Ha obtingut, també, els títols de postgrau de Conservació preventiva de patrimoni per la Universitat Autònoma de Barcelona i d’Estratègies i recursos en museografia interactiva per la Universitat de Barcelona. En l’actualitat és conservadora del Museu de Lleida, on hi treballa des de gener de 1998. És especialista en la història del conflicte entre els bisbats de Lleida i de Barbastre-Montsó per la propietat dels objectes artístics procedents de la Franja i dels béns procedents del monestir de Sixena. Ha format part de l’equip jurídic encarregat de la defensa d’aquests béns.